vineri, 1 martie 2013

Costul şi structura şedinţelor



Prima sedinta

Este o sedinta platita, al carei pret este stabilit de comun acord, dar poate fi si pretul pe care clientul il considera just. Daca se decide continuarea, pretul primei sedinte este pretul cu care se va continua.

Dupa prima sedinta, psihologul sau clientul pot decide sa nu continue sedintele. Putem comunica in mod clar ce ne deranjeaza, ne depaseste sau nu se ridica la inaltimea asteptarilor.  Si psihologul poate simti ca este depasit ! Ca i se cere sa rezolve, sa repare, ca in cazul unei masini, fara sa i se acorde timp, incredere, fara ca relatia sa se fi stabilit cu adevarat. Uneori sentimentul pe care cei doi il au, este pe intinse perioade de timp, ca prima sedinta se tot repeta, ca terapia nu a inceput inca, ca increderea nu a fost castigata de catre nici una din parti.

Daca nu sunteti sigur ca stiti de vreti, putem discuta în cadrul unei singure şedinţe de consiliere despre nevoile dumneavoastra, despre oferta noastra si despre alte metode si şcoli de terapie existente care ar putea fi satisfăcătoare pentru dumneavoastră.

Daca v-ati hotarat pentru o anumita persoana, sa stiti ca terapia deja a inceput cand va pregatiti sa sunati pentru programarea primei sedinte si inconstientul este deja activat ! In cazul unei terapii de tip analitic, puteti incepe deja sa notati visele, fantasmele, gandurile, imaginile care apar in legatura cu selectarea terapeutului dumneavoastra.

Ce este analiza de tip jungian

Este o relatie speciala intre analist si persoana aflata in analiza (analizand). Analistul este un profesionist al sanatatii sufletesti si mintale (psiholog sau medic, teolog sau filosof) care prin formare teoretica si practica si prin analiza personala indelungata cu un alt analist reuseste sa aduca in propria constiinta o parte din viata inconstienta. Analistul asculta materialul adus de analizand intr-o stare de reverie, in care constiinta - gandirea clinica, analiza afectului si inconstientul - senzatii interne si externe, imagini intuitive si fantasme, se imbina. El este capabil sa reflecteze la materialul adus de analizand, la impactul emotional produs de acest material asupra sa si sa informeze analizandul cu privire la acest efect. Prin aceste exercitii de reverie, confuzia, anxietatea, furia, depresia sunt metabolizate si transformate in ganduri, sentimente, naratiune, imagine, iar analizandul redevine capabil sa se simta, accepte si sa isi foloseasca creativitatea, increderea in sine si in ceilalti, reinventandu-se, deblocandu-se.

Terapeutul nu este un salvator, vindecator, omnipotent, ci este un facilitator, in prezenta caruia pacientul, fie el copil sau adult incepe sa gandeasca, sa simta, sa intuiasca mai clar propria persoana, relatiile si viitorul.

Cele mai importante momente din analiza devin cele in care relatia  analitica este pusa la incercare: furia, frustrarea, suspiciunea, invidia, sau dimpotriva idealizarea disproportionata isi fac loc in cabinet. De obicei, in aceste momente, analizandul nu poate aduce in sedinta aceste emotii distructive si doreste sa incheie relatia prin lipsa de la sedinte sau sms. Insa in exact aceste momente se cere analizandului sa aduca toate aceste emotii negative la suprafata, sa le comunice analistului, astfel incat ele sa fie integrate si folosite pentru cresterea personala si nu pentru distrugerea personalitatii si a relatiilor sociale. 

Termenul de terapie este folosit cand apare o problema clinica (boala sau suferinta) caz in care putem vorbi despre o relatie terapeut- pacient, care pune presiune pe ambii in vederea obtinerii de catre pacient a unui rezultat favorabil (vindecarea).

Termenul de consiliere este folosit cand este identificata o problema punctuala sub-clinica pentru care clientul solicita consilierului informatii referitoare la cea mai scurta cale de acces la resurse sau cea mai adecvata metoda pentru a rezolva acea problema sau se solicita asistenta in atingerea cat mai rapida a obiectivelor.

Cum facem programarea la terapeut

- este de preferat să alegem noi şi să sunăm noi la terapeut, şi nu să lăsăm pe altcineva să sune şi să facă o programare pentru noi.

Elemente de cadru referitoare la costul, durata, frecventa si incheierea terapiei

Costul unei şedinţe se stabileşte de comun acord cu pacientul şi este funcţie de veniturile acestuia,  pentru ca relaţia să fie confortabilă şi pentru pacient şi pentru terapeut. Puteti informa terapeutul cat anume este limita dumneavoastra de suportabilitate, peste ce anume nu sunteti dispus sa treceti. Eventual, colaborarea se poate opri aici. Nu este folositor sa inghititi onorariul perceput si apoi sa va infuriati pe terapeut dupa terminarea sedintelor. Clarificarile sunt binevenite.
Nu exista un pret obiectiv al terapiei. In piata europeana de servicii de terapie preturile variaza in functie de tara, functie de nivelul de pregatire al terapeutului si de nivelul economic si social al clientelei. Pretul poate fi mai scazut pentru un student sau poate fi discutat in cazul pierderii locului de munca sau al persoanelor care nu au loc de munca. In cazuri speciale se poate pune problema acceptarii unui pacient pro bono.
- Un terapeut care se formează intensiv de-a lungul a mulţi ani va fi mai "scump" decât unul care nu face eforturi financiare în acest sens. Reciproca nu este neapărat valabilă : un terapeut "scump" nu este neapărat un terapeut care participa la programe de formare continua.
- O şedinţă de terapie nu poate fi cuantificată decât după ce se desfăşoară, şi de aceea costul nu este neapărat un criteriu de selecţie pentru a alege terapeutul pe care îl doriţi. Mergeţi,vedeţi ce simţiţi, aveţi răbdare şi apoi decideţi.
- Pretul este stabilit in urma primei sedinte, si se poate modifica numai prin acordul celor doua parti in functie de nevoile acestora.

Durata unei sedinte este de 50 de minute.
- Frecventa sedintelor poate varia intre o sedinta si cinci sedinte pe saptamana in functie de nevoile pacientului.

Anularea şedinţelor, absentele si vacantele
- De regula şedinţele nu pot fi anulate decat in cazul fortei majore dar pot fi reprogramate in aceeasi saptamana. In cazul absentelor de la sedinte este foarte importanta analiza motivelor, constiente sau inconstiente, pentru care absentele se produc.
- In orice caz, sedintele se platesc chiar si in cazul celor absentate. Acest principiu protejeaza spatiul analitic si ofera continuitate procesului analitic.
- In principiu, perioadele si durata vacantelor se comunica in sedinte.

Încheierea unui proces - Dacă pacientul doreşte să încheie terapia este de preferat să existe o şedinţă de încheiere în care se poate discuta starea pacientului, istoricul relaţiei si motivele incheierii. Încheierea alianţei terapeutice prin sms, telefon, e-mail sau prin neprezentarea la şedinţe nu sunt cele mai bune forme de încheiere, deşi pot parea cele mai la indemana.

Scopul analizei / terapiei / consilierii

-  Scopul analizei este, din punct de vedere intrapsihic,  tolerarea mai buna de catre  analizand a propriei complexitati, ambiguitati, diminuarea panicii in fata propriei vieti fantasmatice pe care intr-o masura variabila o invita sa faca parte din viata constienta (prin imaginatie activa care foloseste ca suport desenul, scrisul, dansul, muzica, etc) De asemenea, analizandul poate in sfarsit sa tolereze relatia cu celalalt.

Scopul terapiei nu este acela de a ne întări iluziile sau de a le cosmetiza, ci de a ne expune treptat, şi cu blândeţe la adevăr. Uneori, după şedinţele de terapie ne putem simţi rău, dar poate fi la fel şi după o operaţie dureroasă sau extracţia unei măsele. Putem căuta o terapie care să ne rezolve o problemă punctuală (frica de avion sau de lift). Însă uneori, simptomul este uşa prin care elemente neglijate ale personalităţii încearcă să îşi facă loc în viaţa noastră. În acest caz este nevoie intai de extinderea personalităţii şi prin aceasta de eliminarea simptomului. Astfel terapia se transforma in analiza.

Scopul consilierii este atingerea obiectivelor, dar uneori problemele simple ascund abordari structural gresite. Clarificarea tipului psihologic, necesara pentru o discutie de orientare in cariera, poate conduce la randul ei catre o discutarea aspectelor referitoare la filosofia despre viata si la lista de prioritati.


Elemente de orientare în cazul terapiei copiilor

Inainte de a accepta un copil in terapie, de obicei se programeaza una sau doua sedinte cu parintii, si pentru ca de multe ori problemele copiilor pot fi problemele parintilor- la nevoie vor fi programate si sedinte individuale cu cate unul dintre parinti. Scopul acestora este acela de a reactiva sau educa in parinti capacitatea de a avea reverii cu proprii copii, de a contine problemele afective ale copiilor si de a-si vedea copiii depasind problemele pe care le au. Aceasta capacitate se obtine in masura in care parintele este la randul lui continut de catre analist si i se ofera sansa de a se reinventa in mod creativ, de a se remodela ca persoana si parinte suficient de bun. Privirea terapeutului il face pe parinte sa se vada intr-o alta lumina, sa-si vada partenerul intr-o alta lumina, si sa-si vada copilul intr-o alta lumina. Analiza modifica in primul rand modul in care vedem lucrurile.

Copiii au de asemenea nevoie sa vada lucrurile intr-o maniera diferita. Cand anxietatea lor depaseste un nivel critic ei se dezorganizeaza cognitiv si comportamental si terapeutul este chemat sa absoarba aceasta energie emotionala distructiva si sa-l ajute pe copil sa reinceapa sa gandeasca, numeasca si sa simta, astfel incat sentimentul de orientare, coordonare si incredere in sine sa se restabileasca, copilul reintrand pe fagasul normal de dezvoltare. Daca perioadele de dezorganizare sunt prea lungi, aceasta poate deveni stilul de viata si vindecarea poate deveni in timp imposibila. In principiu, imediat ce se introduce un spatiu liber si protejat care dreneaza energia emotionala negativa, copilul reincepe de la sine sa se re-organizeze.

Analistul jungian va putea introduce elemente de psihopedagogie si parenting pentru a se evita retraumatizarea copilului prin reintroducerea lui intr-un mediu social ostil, precum si elemente de terapie de cuplu in masura in care considera ca problemele cuplului afecteaza sanatatea copilului.

Şedinţele cu părinţii, care se derulează în paralel cu şedinţele cu copii, şi care pot avea loc săptămânal, o dată la 2-3 săptămâni sau lunar, în funcţie de nevoile părinţilor şi terapeutului, au un caracter obligatoriu si sunt platite cu acelasi onorariu stabilit pentru sedintele cu copilul.

Părinţii tind să retragă copiii din terapie după ce rezultatele considerate "magice" apar în urma primelor 2-3 şedinţe, în special în tehnica terapiei prin jocul cu nisip (sandplay). Este de preferat ca şedinţele să continue o perioadă mai lungă de timp pentru fixarea rezultatelor bune obţinute, în caz contrar existând posibilitatea reapariţiei simptomelor.

De asemenea, în cazul întreruperilor bruşte, de cele mai multe ori fără acordul copiilor, se obţin traumatizări / retraumatizări ale relatiei de ataşament. Este de preferat ca întreruperea să se facă într-un orizont de timp anunţat dinainte copiilor, de exemplu "A intervenit ceva, nu vom mai putea merge la psiholog începând din data de ......, acestea sunt ultimele 3-4 şedinţe", în acest fel dându-li se ocazia copiilor să încheie travaliul psihic început şi să-şi protejeze astfel părţile sufleteşti vulnerabile sau rănile deschise în timpul terapiei.

De asemenea, sandplay terapia poate fi folosita in scop diagnostic, dar chiar si o singura sedinta duce la inceperea unui proces de dezvoltare, aceasta fiind ceea ce de fapt intereseaza.

In cazul in care parintii doresc o singura consultatie terapeutica cu copilul, aceasta poate fi de durata unei sedinte duble (aproximativ 100 de minute), in care se poate folosi cu precadere desenul. Aceasta sedinta de consultatie poate fi precedata si urmata de cate o sedinta cu parintii.

Decizii importante de viata

- Pe parcursul analizei este bine ca deciziile importante sa fie discutate in cadrul analitic inainte sa fie puse in act. Aceasta poate duce la scaderea ritmului vietii sociale sau chiar la nevoia de restrangere a relatiilor sociale in beneficiul cresterii capacitatii de reflectie asupra propriei vieti.

Confidentialitate

- Confidentialitatea sedintelor este asigurata prin codul etic al terapeutului.
-In cazul publicarii sau a comunicarilor stiintifice, terapeutul nu poate folosi continutul sedintelor decat cu acordul pacientului si numai printr-o mascare suficienta a datelor personale ale pacientului.
- In cazul analizei cu copii sau adolescenti, acestia vor fi informati cu privire la solicitarile parentale sau ale terapeutului pentru programarea sedintelor cu parintii, scopul acestor sedinte fiind de a reduce anxietatea parentala, de a sprijini procesul de dezvoltare a copilului sau de a imbunatati comunicarea intre parinti si copii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu